söndag 7 december 2014

#Blogg24:7 Söndagstjafs!

Kan redan tidigt i detta inlägget meddela att jag har glömt min kökskalender, så jag kan inte berätta om dagens måltid 1992.

Däremot kan jag berätta att idag ska vi mumsa korv och potatismos. Jag har förstått att man kan göra potatismos på många olika sätt, och alla är nog rätt, för det blir potatismos. Jag skalar min mjöliga potatis och skär den i små bitar, så den kokar fort. Häller av vatten och lägger i en stor klick smör, riktigt smör. Lägger på locket! Efter en stund häller jag i mjölk, och börjar stöta, med potatisstöt. Lite salt, vitpeppar och riven muskotnöt. Ev. lite mer mjölk, smakar av och klar! Enkelt!
Nu finns det andra som kokar sin potatis i stora bitar. De värmer mjölk och smör i en annan bunke. Förflyttar potatis från kastrull till bunken. Sen kryddor och stöttning. Funkar det också, men blir mer disk.

Hur gör du din mos? Tjafsar ni i köket? Kompromissar?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar