onsdag 3 december 2014

#Blogg24:3

Idag vet jag att någon har semester för att handla julklappar. Att kunna åka ut mitt i veckan, i början av månaden, innan alla andra. Det är hen som har full koll på allt. Jag menar verkligen allt, men hen har glömt bort sig själv. Hen gör allt detta för att det ska vara som det alltid har varit, inget ska ändras. Och då måste hen ha kontroll. Hen tar på sig detta.

Varför måste julafton vara som den alltid har varit? Vad är det som gör att inget ska ändras? Rutiner skapar säkerhet, men visst kan det också bli lite trist?

Ska julklappar delas ut innan eller efter Kalle Anka?Glögg, ja, men kan vi ta den när barnen har somnat? Kan vi hoppa över lutfisken i år just på julafton? Ingen orkar äta av den. Nej, så kan vi inte göra. Jag tänkte göra lite apelsinsallad till julbordet, blir det bra? Sallad på julbordet? Kan du inte köpa mer sill istället? Jag vill ha coca-cola, inte julmust. Farmor tänker bort över julhelgen, till ett slott i Tyskland. I år gör vi bara lite av varje maträtt, fast då ser det kanske smått ut på bordet? Kan vi strunta i att läsa Bibeln? Vad får inte ändras hemma hos dig?

Boktips: Hångla mer av Klas Hallberg www.klashallberg.se

1992 skulle det serveras potatissoppa med curry och smörgås.

1 kommentar:

  1. Jag är ganska flexibel med det mesta och vi brukar ta det som det kommer. Någon jobbar kanske och tiderna ändras, någon åker bort och vi firar nån annanstans.
    Fast innerst inne vill jag att vi alltid ska vara hemma hos föräldrarna och alla har med något, så att de inte ska stå för allt. :) Mitt bidrag är Jansson och nytt för i år blir chilisill. Syrrans knäck blir alltid för seg, men det ska vara så och så gör hon goda revben. Andra systern gör något "grönt" och dessert.

    SvaraRadera