onsdag 10 december 2014

#Blogg24:10 Julmat?

10 december är alltid en speciell dag, Nobeldagen! Tänk att få sitta där bland alla kändisar och kloka personer och mumsa god mat. Jag skulle gärna göra det. Däremot tror jag att jag skulle ha ätit lite innan denna middag. Tror den kan ta lite tid.
Jag har suttit i lokalen och firat SKTFs jubileum och namnbyte, år 2011. En härlig upplevelse! Det bästa var dansen i Gyllene salen!

Idag har haft förmånen att vara på personalutflykt i Köpenhamn. Vi har gått omkring, kollat butiker, druckit öl och ätit "frokost". Tänk att vi är grannar, men våra luncher är helt olika. Idag blev det en dansk platte med julefrokost. Väldigt mätt efteråt! Sill, friterad spätta, anka, dansk fläskesteg med rödkål, salami, skinka, ost och risalamalta, lite bröd, öl och snaps. Dansk julfrokost är lite annorlunda än svenskt julbord! Men väldigt gott!

När jag sen kollar i min kökskalender från 1992 så ska det serveras vita bönor på rostat bröd med stekt ägg. Misstänker att detta är kontrasten till Nobelmiddagen! Fast du kan ju ta en glas bubbel till, det är alltid rätt! Skål för oss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar