onsdag 17 december 2014

#Blogg24:17 Mat?

Innan bloggen startade hade jag en tanke att komma med mattips varje dag, utifrån en kökskalender. Den jag tog blev år 1992. I början var jag duktig, och nu är jag inte alls bra på att kolla i den.
Däremot har jag funderat en hel del på dessa kökskalendrar. Det fanns, finns?, någon som sitter och skriver ihop en bok med en maträtt till varje dag. Jag inbillar mig att det finns maträtter som kommer igen. Jag tycker det skulle vara ett härligt jobb att få fixa en sån kalender.

Tänk dig att få kökskalender i julklapp av din partner, lycka?

Idag har vi levereras till dörren. Du går in på nätet och beställer, och vips, kommer någon hem med maten till dig. Ok, du lagar den själv.

Nu maträtterna jag glömt:
15 december bjöds det på blodpudding
16 december skulle det vara orientaliska ägg, bröd och frukt
Orientaliska ägg: häll en burk (400 g) krossade tomater i en stekpanna, tillsätt 2 msk tomatpuré, 1 tsk salt och 1/2 krm cayennepeppar. Koka i 5 minuter. Göra fyra "hålor" i tomatkrosset. Knä K ett ägg ner i varje "håla". Lägg på lock och efterkoka i ca 5 min. 
17 december dags för hönssoppa, ostsmörgås och frukt

Bara laga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar