torsdag 11 december 2014

#Blogg24:11 Julen kommer!

Oavsett om jag hunnit julpynta, posta mina julkort eller kokt skinkan, så är det julafton den 24. Den går inte att senarelägga. jag har försökt många år, utan att lyckats.

När barnen var små, så gjorde jag allt själv. Från att sy nya tomtekläder eller pepparkaksklänningar till att göra brunkål och köttbullar, inkl hemmagjorda användbara julklappar. Då var sömn inte prioriterat. Det var viktigare att jag gjorde allt själv.

Barnen skulle ha nya dräkter till lussefirandet, jag sydde.
Barnen skulle ha nya julkläder, jag sydde. Jag skulle också ha ny klänning, jag sydde.
Julkorten gjorde jag själv!
All mat som gick att fixa själv, gjorde jag. Ett tag var en jävel på att lägga in nya spännande sillsorter. Jag gjorde också förstås julsnapsen själv.
Brunkål. rödkål, leverpastej, bakade bröd, gjorde jordsylten till gröten, köttbullar rullades i mängder, Allt var klart till den 24:e!

Jag var helt slut!

För några år sedan gav jag upp. Barnen är stora nu, så jag julpyntar knappt. Jo, gran har jag. Jag gör mina egna julkort fortfarande, men det är nog det enda. Allt finns att handla!

Julen går i lugnets tecken! Njuta och mysa, är mycket roligare!

1 kommentar:

  1. Håller med dig om att julen ska vara lugn, så jag ser alltid till att noga planera vilka dagar jag ska baka, klä julgran och köpa julklappar... :)

    SvaraRadera